Vitality Challenge

23 mrt 2020 | Evenementen

Vitality Challenge

Zorg voor jezelf, zeker nu!

Doe jij mee met onze Vitality Challenge?

Het Corona virus heeft grote impact op ieders welzijn. Negatieve berichtgeving, sombere prognoses en doemdenken werken negatief op je gemoedstoestand, terwijl juist nu iedereen gebaat zou zijn bij positieve berichten, een frisse blik en hartverwarmende initiatieven. Wanneer je lekker in je vel zit heb je meer fysieke en mentale weerstand en lukt het je beter om met moeilijke situaties om te gaan. Daarom willen wij juist nu, een positieve bijdrage te leveren aan de mentale gezondheid van mensen.

Wij dagen je uit voor onze Vitality Challenge. Vanaf maandag 23 Maart, zullen wij 10 dagen lang op onze facebook pagina dagelijks videoberichten, tips en adviezen plaatsen die je helpen om mentaal fit, energiek en ontspannen te blijven, zodat je met hernieuwde energie om kunt gaan met de uitdagingen van deze tijd. We nodigen jou en alle mensen uit je omgeving uit om mee te doen en samen te bouwen aan een gezond lijf en een ontspannen mind. 

Vitality Callenge Dag 1: Daag jezelf uit

Jouw interesse in deze challenge is ontstaan omdat het ergens iets in je prikkelt of omdat je denkt dat je er baat bij zal hebben. En hoewel we natuurlijk niet precies weten wat er gaat gebeuren, kunnen we je ervan verzekeren dat deelname aan deze challenge tot nieuwe ervaringen en persoonlijke groei gaat leiden. Echter, waarschijnlijk gaan de dingen die we van je vragen allerlei gedachten en vragen bij je opgeroepen.
Ons verzoek is om je daar niet door te laten afleiden of afremmen.

Doe met ons mee, ookal voelt dat soms vreemd of stom en laat je verassen door de resultaten en ervaringen die jij gaat bereiken.

Neem een vel papier en schrijf daarop:

– Ik wil meedoen aan de Vitality Challenge omdat:

– Ik wil daarmee bereiken dat:

– Ik doe iedere dag actief mee, want ik gun mezelf het resultaat.

Vul de antwoorden in en plak het vel aan de buitenkant op je koelkast. Like, deel en kom in balans

Vitality Challenge Dag 2: Ga sporten

Trek je sportkleding aan, kies een work-out waar je zin in hebt en ga (samen met je gezin) een uurtje lekker sporten in je eigen huiskamer. PS. Ook als je geen zin hebt is dit een hele effectieve oefening. Door alle fijne stofjes die in je hoofd worden aangemaakt door sporten voel je je daarna vaak een stuk beter!

Dat je de deur niet uit mag is geen excuus. Thuis sporten biedt veel meer mogelijkheden dan je denkt. Op internet zijn ontzettend veel work-outs te vinden die je in en om je eigen huis kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan Youtube video’s met sport en yoga lessen, die je gewoon thuis voor je computer of TV mee kunt doen of aan een bootcamp sessie in je eigen tuin.

Vitality Challenge Dag 3: Feel Good Mentaal Dieet

Vandaag delen we met jullie een dieet wat voor iedereen makkelijk vol te houden is, en wat direct resultaat heeft.

Vitality Challenge Dag 4: Stop met Piekeren

Het zijn vrijwel nooit onze acties of taken die de oorzaak zijn van uitputting en stress, maar wel de gedachten die we (daar) continu bij hebben. Zeker in spannende tijden is ons denken hyperactief. We zoeken oplossingen, maken ons zorgen of proberen te begrijpen waarom de dingen zijn zoals ze zijn.

Als je stress ervaart is het ontzettend belangrijk dat je leert om je aandacht te richten op je acties in het hier en nu, in plaats van op alle gedachten in je hoofd. De oefening die je vandaag krijgt is dan ook bedoeld om je te leren focussen op het hier en nu.
Weet dat het oefenen van focus hetzelfde werkt als het trainen voor een sportief en gespierd lichaam. Een keer oefenen geeft weinig effect. Maar wanneer je dagelijks oefent, wordt het steeds makkelijker.

Vitality Challenge Dag 5: Neem Pauze

We hebben dag 6 even omgewisseld voor dag 5, omdat dit filmpje beter past bij deze dag…Het belang van herstellen.

In een mensenleven zijn er allerlei natuurlijke pauze momenten. Echter wanneer je stress of druk ervaart, ga je meestal pauze momenten overslaan, waardoor je lichaam en geest geen tijd hebben om te herstellen van de geleverde inspanning.

Op dit moment zijn en werken veel mensen thuis. Tevens is er een groep mensen die juist meer, langer en flexibeler moet werken als normaal. Door het verlies van structuur in je dag of door toegenomen (werk)druk is de kans dat jij pauze neemt daarom kleiner geworden.

Stel op je telefoon, laptop of wekker een alarm in wat iedere ochtend, middag en avond afgaat. Neem op dat moment een pauze van 5 tot 15 minuten. Pauze is het meest effectief wanneer je iets doet waar je lichaam en geest van ontspannen. Eet en drink iets gezonds, ga op je gemak naar het toilet en adem een paar keer diep in en uit

Vitality Challenge Dag 6

De perfecte balans tussen inspanning en ontspanning. Een simpele maar zeer doeltreffende oefening.

Vitality Challenge Dag 7 – Ga naar buiten!

De natuur heeft een heel positief effect op onze stemming. Onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat het stress reducerend werkt om (uit het raam) naar planten of natuur te kijken.
Om je stressniveau te verlagen is het dan ook bijzonder aan te raden om dagelijks ten minste een half uur naar buiten te gaan.

Voor vandaag staat er daarom een wandeling van ten minste 30 minuten op het programma. Als het lukt, ga dan wandelen in de bossen of een park. Als dat door omstandigheden niet meer mag, wijk dan uit naar je tuin of balkon waar je planten verzorgt of even rustig zit en rondkijkt.
Observeer hoe prachtig de natuur en de planten en bomen om je heen zijn. Zeker nu het voorjaar begint en er overal weer blaadjes en bloesems aan de bomen komen.

 

Vitality Challenge Dag 8 – Zet in op creativiteit

Creativiteit is het vermogen om nieuwe ideeën te ontwikkelen, kiezen en uit te voeren. Of je nu creatief bent in je werk, in de keuken of met knutselmateriaal je spreekt hetzelfde creatieve vermogen aan. Creativiteit helpt ons om op een speelse en ervaringsgerichte manier te leren en te ontdekken. Tevens is creativiteit een zeer effectieve uitlaatklep voor emoties en spanning.

Ga voor jezelf na in welke in activiteiten jij jouw creativiteit kwijt kunt. Kies voor vandaag 1 creatieve activiteit die simpel is, waar je de spullen voor in huis hebt en waar je blij van wordt en ga daarmee aan de slag.

Mocht je geen inspiratie hebben, doe dan het volgende:
Zoek in een tijdschrift een afbeelding die je aanspreekt. Knip deze uit en knip ‘m door de midden. Plak de ‘halve’ afbeelding vast in het midden van een wit vel papier. Teken de ontbrekende helft met het potlood terug aan de afbeelding.

 

Vitality Challenge Dag 9 – Leef naar je waarden

Waarden zijn de dingen die we diep in ons hart echt willen. Ze zijn het tegenovergestelde van moeten. Bezig zijn met de dingen die belangrijk en waardevol voor je zijn zorgt voor energie. Wanneer je in een stressvolle periode zit is het belangrijk om met momenten bewust stil te staan bij dat wat waardevol voor jou is. Dat geeft je een uitstekende richtlijn in de keuzes die je wil en moet maken en om te kunnen bepalen in welke dingen jij wel en geen energie wil steken.

Neem een half uur de tijd voor jezelf. Zoek een rustige plek op waar je niet gestoord kunt worden. Schrijf voor jezelf op:
• Welke dingen houden jou deze week bezig?
• Welke van deze dingen zijn voor jou belangrijk en waardevol?
• Aan welke dingen die voor jou belangrijk en waardevol zijn had je meer tijd en aandacht willen besteden?
• Welke concrete acties zijn nodig om de gewenste verandering te bereiken?

 

Vitality Challenge Dag 10 – Leef naar je waarden

Vandaag de laatste dag van onze Challenge.

Tijd om jezelf een compliment te geven en terug te kijken op 10 dagen inspiratie. We hopen dat we een stukje hebben kunnen bijdragen aan je (werk) geluk & positieve mindset.